20140330

Perihal dewasa

28032014
Aku sambut tarikh ini dengan sweetcorn sejuk dan air mineral dihadapan buku ekonomi. Keluk-keluk yang merumitkan. Aku mahu bereskan perihal tertangguh untuk menikmati cuti hujung minggu di rumah. Kemudian pesanan ringkas masuk.

"Bagaimana, menjadi seorang dewasa?"

Diam. Lama.

Ia memenatkan.

Dan aku menikmati setiap inchi daripadanya.

Dan aku berharap aku mampu bertahan.

*senyum.

(Dengan rasa rendah diri) Sebagai manusia genap 20tahun melihat dunia. Mencari siapa DIA. Dan aku terkesan dengan ayat ini, "Disiapkannya bumi ini untuk menerima kehidupan manusia dan mengasuhnya. Juga disiapkannya manusia untuk saling menyesuaikan diri dalam lingkungannya dan untuk saling mengerti."-Tafsir Fi Zilal m/s149 Al-Nabaa'

Ya aku baru 20tahun. Dan aku harap kau tak kesah aku guna kata ganti diri 'aku'. Atau perlu panggil abang, akak? Kak Reen? Bang Dhagi? Kak Shafizah? Kah!

10 comments:

  1. Selamat hari pertambahan usia.

    Memana pun boley. Haha

    ReplyDelete
  2. wuuuuuuuuuuuuuu 20tahun~~ bak sweetcorn sikit

    ReplyDelete
  3. Happy belated birthday..xkisah..panggil je ap2 asal sopan.hahaha

    ReplyDelete
  4. Untuk keselamatan dan kesejahteraan diri, sila jangan baca Tafsir Fi Zilal al-Quran. Banyak penyimpangan dalam tu.

    Elok baca Tafsir Ibnu Abbas atau Tafsir Ibnu Kathir.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penyimpangan tu berlaku selepas di translate ke bahasa melayu atau ada tangan² ghaib?

      Delete
    2. Dari tangan penulis asal itu sendiri.

      Delete
    3. Sayyid Qutb? Kenapa? Inkuiri. Huhu. Tak kuat hujah ni kalau nak bawak pada orang atas untuk tukar syllabus halaqah.

      Delete
    4. Ya, penyimpangannya telah diketahui bagi orang yg berilmu.
      I can lend you some books if you wanted.

      Delete
  5. alaa aku dh terlepas nk wish la kiranya.ok2
    happy belated birthday.semoga diberkati dan dipermudahkan segala urusan serta sukses.muah!!!

    klau ikut pangkat camtu jenuh hang kena panggil aku adik.haha

    ReplyDelete